۱۰ ماسک مو ترمیم کننده طبیعی که به موهای شما زندگی می بخشد

ماسک مو ترمیم کننده

ماسک مو‌های بسیاری به عنوان ترمیم کننده و احیا کننده مو در بازار وجود دارند که ما را ترغیب می‌کنند برای بازیابی مو‌های آسیب دیده مان از آن‌ها استفاده کنیم. اما استفاده مستمرر از این محصولات هزینه زیادی را به ما تحمیل می‌کند. علاوه بر آن هیچ تضمینی وجود ندارد که این ماسک ‌ها تاثیر مثبتی بر مو‌های ما داشته باشند یا استفاده از آن‌ها عوارض جانبی نداشته باشد.

در این میان یک راه حل ساده وجود دارد. دست به کار شویم و با مواد طبیعی موجود در خانه، ماسک مو ترمیم کننده تهیه کنیم. اگر فکر می‌کنید ماسک‌های خانگی تاثیر چندانی در ترمیم مو‌ها ندارند، با ما همراه شوید. در این مقاله نظر متخصصان در حوزه پوست و مو در مورد انواع ماسک مو ترمیم کننده طبیعی جویا شده ایم. در ادامه امی آبرامیت هیر استایلیست و مدیر سالن آرایش شیکاگو مکسین و گرچن فریز تریکولوژیست (متخصص پوست و مو) ماسک مو‌های طبیعی ترمیم کننده را به ما معرفی می‌کنند.

انواع ماسک مو ترمیم کننده طبیعی

هر آنچه برای بازیابی، تقویت و ترمیم موهای تان به آن احتیاج دارید، اینجا پیدا می کنید.

۱. روغن نارگیل لایه‌ای محافظ روی مو‌ها

آبرامیت می‌گوید: “روغن نارگیل یک ترکیب طبیعی موثر برای حفظ زیبایی موهاست و بیشترین تاثیر را در نرم و لطیف کردن مو‌های خشک دارد. این روغن به دلیل داشتن اسید‌های چرب به راحتی جذب مو می‌شود. از آنجایی که دارای ویتامین E است موجب تحریک رشد مو شده و مو‌ها را در برابر پرتو UV محافظت می‌کند. همچنین به دلیل دارا بودن خاصیت مرطوب کنندگی مو‌ها را از خشک شدن محافظت می‌کند. “

به روش‌های مختلفی می‌توانیم از روغن نارگیل برای تقویت و ترمیم مو‌ها استفاده کنیم.
من معمولا برای تقویت موها، ۱۰ دقیقه قبل از شامپو کردن، مو‌ها را به روغن نارگیل آغشته می‌کنم و بعد از ۱۰ دقیقه می‌شویم. برای بهره بردن از خاصیت نرم کنندگی روغن نارگیل، نیز می‌توانیم از آن به جای نرم کننده مو استفاده کنیم و مو‌ها را از وسط ساقه تا نوک مو با آن بپوشانیم.

در آخر آبرامیت خاطرنشان کرد که: “روغن نارگیل وقتی مستقیماً روی پوست سر مالیده می‌شود، دارای اثر ضد میکروبی است که موجب درمان شوره سر شده و با بازکردن منافذ پوست به رشد مو کمک می‌کند. “
فرقی نمی‌کند روغن نارگیل را با چه روشی استفاده کنیم. در هر صورت بایستی روغن نارگیل را با مالیدن بین دستان کمی ذوب کنیم. سپس با استفاده از یک شانه دندانه پهن، آن را به طور یکنواخت روی پوست سر و مو‌ها پخش کنیم. روغن نارگیل کمی سنگین است، از این رو بایستی مقدار مناسب به اندازه مو‌ها از آن برداریم.

آبرامیت می‌گوید: “برای مو‌های کم پشت، از یک قاشق چای خوری و برای مو‌های پرپشت از یک قاشق غذاخوری استفاده کنید. “

نکته موهیتو: به نظر می‌رسد گرم کردن روغن نارگیل قبل از استفاده موجب راحت‌تر شدن استفاده از آن می‌شود.

ماسک مو ترمیم کننده روغن نارگیل

۲. تقویت مو‌های ظریف با ماسک شیر و عسل

آبرامیت توضیح می‌دهد: “عسل حاوی کراتین است که موجب تقویت مو‌ها می‌شود و از شکستگی ناشی از ضعف و شکنندگی مو‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین عسل به ترمیم سلول پوست سر کمک می‌کند. از آنجایی که عسل دارای خواص ضد التهابی است موجب التیام پوست سر نیز می‌شود. ” این ماسک که ترکیبی از شیر و عسل است، مملو از پروتئین، اسید‌های آمینه، ویتامین B ۱۲، آهن و روی است که موجب نرم شدن و تقویت ساختار مو می‌شود.

آبرامیت توصیه می‌کند: “یک فنجان شیر را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط و درون یک بطری اسپری بریزید. سپس به مو‌ها اسپری کنید و اجازه دهید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی مو‌ها بماند. سپس مو‌ها را با آب گرم بشویید تا مو‌هایی صاف و براق داشته باشید”.

نکته موهیتو: هرچه مو‌ها ضخیم‌تر و پرپشت‌تر باشد، بهتر است از شیری با درصد چربی بیشتر استفاده کنید. برای نمونه، اگر مو‌های پرپشتی دارید، از شیر پرچرب و خامه‌ای و اگر مو‌های نازک دارید، از شیر بدون چربی استفاده کنید.

۳. مخلوط موز و روغن زیتون به عنوان ماسک مو ترمیم کننده

موز و روغن زیتون دو ماده‌ای هستند که در هر آشپزخانه پیدا می‌شوند. اما احتمالا نمی‌دانید که ترکیب این دو برای مو‌ها معجزه می‌کند. گرچن فرایز متخصص تریکولوژی می‌گوید: “موز مو‌های خشک، آسیب دیده و شکننده را آبرسانی و مرطوب می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی (مانند پتاسیم) است که مو را تقویت می‌کند و pH پوست سر را متعادل میکند. روغن زیتون سرشار از چربی‌های سالم و ویتامین E است که مو‌ها را براق و درخشان می‌کند. همچنین روغن زیتون با رطوبت رسانی مناسب، آسیب دیدگی، شکستگی و موخوره را درمان می‌کند. “

برای تهیه این ماسک مو ترمیم کننده، از یک موز رسیده و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون استفاده می‌کنیم. موز را له می‌کنیم تا پوره نرمی به دست بیاید. سپس روغن زیتون را اضافه کرده و مخلوط را هم می‌زنیم تا یکدست و خامه‌ای شود. ماسک را با انگشتان به پوست سر و مو‌ها آغشته می‌کنیم. اجازه می‌دهیم ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی مو‌ها بماند. سپس مو‌ها را آبکشی می‌کنیم.

ماسک مو ترمیم کننده موز

۴. خداحافظی با موخوره با ماسک آووکادو و روغن زیتون

آبرامیت می‌گوید: “موخوره به دلیل ضعیف شدن ساختار کوتیکول و در نتیجه آسیب دیدن مو‌ها ایجاد می‌شود. این آسیب دیدگی عمدتا نتیجه فرم دادن زیاد مو‌ها با وسایل حرارتی، استفاده از مواد شیمیایی برای رنگ کردن یا صاف کردن مو‌ها و رادیکال‌های آزاد در محیط مانند آلودگی و قرار گرفتن در معرض آفتاب است. ” البته موخوره راه چاره‌ای جز کوتاه کردن مو ندارد، اما یک ماسک مو ترمیم کننده می‌تواند موجب سالم ماندن مو‌ها و عدم پیشرفت موخوره شود. آبرامیت می‌گوید: “آووکادو دارای مواد معدنی است که کوتیکول مو را محافظت می‌کند. همچنین پروتئین‌ها و ویتامین‌های موجود در آن موجب تغذیه و نرم شدن مو‌ها می‌شوند. همچنین استفاده از روغن زیتون باعث درخشش و براق شدن مو‌های آسیب دیده می‌شود. “

برای تهیه این ماسک مو ترمیم کننده، به نیمی از آووکادو و نصف فنجان روغن زیتون نیاز داریم. آووکادو را در یک کاسه با چنگال له کرده و با روغن زیتون مخلوط می‌کنیم. مخلوط را فقط به قسمت‌های دارای موخوره می‌زنیم. بهتر است ماسک به مدت نیم ساعت روی مو‌ها بماند و بعد از آن شسته شود.

ماسک مو ترمیم کننده آووکادو

۵. زرده تخم مرغ غذای مورد علاقه مو‌ها

وقتش رسیده در کنار نیمروی صبحانه جمعه، یک زرده تخم مرغ را برای مو‌های تان کنار بگذارید! فرایز توضیح می‌دهد: “زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین‌هایی است که باعث مقاومت مو در برابر آسیب دیدگی می‌شود. ویتامین‌های A و E، بیوتین و فولات از جمله مواد مغذی هستند که موجب رشد و سلامت مو می‌شوند. جذب زرده تخم مرغ به پوست سر باعث تزریق این ویتامین‌ها به ریشه مو می‌شود. “

برای استفاده از این ماسک، ابتدا مو‌ها را تمیز و خشک می‌کنیم. زرده تخم مرغ را خوب می‌زنیم تا یکدست شود. سپس ماسک را با استفاده از انگشتان به پوست سر، ریشه و انتهای مو آغشته می‌کنیم. اجازه می‌دهیم ماسک یک ساعت روی مو‌ها بماند، سپس با آب سرد می‌شوییم (آب گرم ممکن است باعث پختن تخم مرغ روی مو‌ها شود).

ماسک مو ترمیم کننده  زرده تخم مرغ

۶. ترمیم مو‌های وز شده با ماسک ماست

آبرامیت و فرایز معتقدند که ماسک ماست می‌تواند مو‌های وز را از بین ببرد. فرایز می‌گوید: “اسید لاکتیک موجود در ماست، مو را آبرسانی می‌کند. بدین ترتیب با مرطوب شدن موی آسیب دیده، از وز شدن آن جلوگیری می‌کند. وقتی ماسک ماست از پوست سر شسته می‌شود، موجب پاکسازی سلول‌های مرده جمع شده روی پوست سر و دور فولیکول‌های مو می‌شود. ” برای داشتن نتیجه بهتر می‌توان ماست را با مواد دیگری مخلوط کرد.

هر یک از مواد زیر در ترکیب با ماست، ماسکی موثر برای ترمیم مو می شود:

  • روغن نارگیل ریزش مو را درمان می‌کند
  • عسل موجب حفظ رطوبت مو می شود
  • آووکادو موجب تقویت و براق شدن مومی شود
  • لیمو به حفظ به تعادل pH پوست سر کمک می کند

آبرامیت توصیه می‌کند:” یک فنجان ماست را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و به مو‌های تان بزنید. این ترکیب موجب درخشش و براقیت مو‌ها می‌شود. ماسک را به مدت ۱۰ دقیقه روی مو‌ها نگاه دارید، سپس با آب گرم بشویید.”

ماسک مو ترمیم کننده  ماست

۷. شستشو با سرکه سیب درمان پوست سر چرب

فرایز معتقد است ماسک سرکه سیب فواید بسیاری برای مو‌ها دارد. او می‌گوید: “سرکه سیب یک ماه ضدعفونی کننده عالی برای موهاست. این ماده با حفظ پوشش کوتیکول مو، از آن محافظت می‌کند. همچنین با کمک به کنترل موخوره، به عنوان یک روش درمانی در بین کسانی که مو‌های فر و حالت دار دارند، محبوبیت دارد. سرکه سیب با پاک کردن فولیکول مو از تجمع مواد باقی مانده، موجب کاهش ریزش مو می‌شود. ” اگر مو‌های خشکی دارید، در استفاده از سرکه سیب احتیاط کنید. زیرا استفاده بیش از حد موجب از بین بردن چربی پوست سر و خشکی بیشتر می‌شود.

برای استفاده از این ماسک می‌توانیم یک فنجان سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنیم (عسل به عنوان عامل اتصال دهنده و رطوبت رسان مو و پوست سر استفاده می‌شود). مخلوط را داخل بطری اسپری ریخته و روی مو‌ها می‌پاشیم. پس از ۱۰ دقیقه مو‌ها را با آب گرم می‌شوییم.

نکته موهیتو: یک روش دیگر برای شستشوی مو با سرکه سیب، افزودن ۱ تا ۴ چهار قاشق غذاخوری سرکه سیب به یک فنجان آب و شستشوی مو با آن است. اگر مو‌های شما خشک است باید از سرکه کمتری استفاده کنید. مو‌های چرب معمولا به سرکه بیشتری نیاز دارند.

ماسک مو ترمیم کننده سرکه سیب

۸. درمان شوره سر با ماسک شکر قهوه‌ای و روغن نارگیل

قرار نیست شیرینی درست کنیم! به نظر فرایز این ماسک پوست سر خشک را تسکین می‌دهد. او می‌گوید: “گرانول‌های موجود در شکر قهوه‌ای موجب لایه برداری پوست سر می‌شود، بدون آنکه آسیب یا حساسیتی ایجاد کند. بدین ترتیب باعث پاک شدن پوست سر و کاهش شوره و خارش پوست می‌شود. روغن نارگیل نیز رشد مو را تحریک کرده و با نفوذ در عمق فولیکول مو باعث درمان ریزش مو می‌شود. روغن نارگیل شپش و شوره سر را درمان می‌کند و باعث حفظ سلامت پوست سر می‌شود. علاوه بر این، روغن نارگیل مو را مرطوب و درخشان می‌کند. همچنین با جلوگیری از شکنندگی و مو خوره موجب طولانی تر شدن چرخه رشد مو می‌شود. “

برای استفاده از این ماسک کافی است دو قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را مخلوط کنیم. بهتر است بعد از شامپو زدن موها، آن‌ها را با این ماسک ماساژ دهیم. سپس مو‌ها را شسته و کار را با نرم کننده تمام کنیم.

ماسک مو ترمیم کننده شکر قهوه ای

۹. درخشش مو با ماسک روغن زیتون و روغن نارگیل

ترکیب روغن زیتون و روغن نارگیل درخششی خیره کننده به مو‌ها می‌دهد. آبرامیت توضیح می‌دهد: “این دو روغن هر دو نرم کننده طبیعی هستند که باعث رطوبت رسانی به مو می‌شوند و آن‌ها را صاف، نرم و براق می‌کنند. اگر نوک مو‌های تان خشک است، روغن زیتون آن‌ها را می‌پوشاند و باعث می‌شود صاف و صیقلی به نظر برسند. ” آبرامیت توصیه می‌کند:” یک چهارم فنجان روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل گرم مخلوط کنید. گرمای روغن، کوتیکول مو را برای نفوذ بیشتر باز می‌کند. بگذارید ماسک ۱۰ دقیقه روی مو‌ها بماند. مو‌ها را با کلاه بپوشانید و پس ده دقیقه با آب گرم بشویید.

ماسک مو ترمیم کننده روغن زیتون

۱۰. پاکسازی پوست سر با ماسک لیمو و تخم مرغ

اگر به صورت روزانه از شامپو‌های خشک، اسپری و سایر محصولات حالت دهنده مو استفاده می‌کنید. به احتمال زیاد این مواد روی پوست سرتان تجمع پیدا می‌کند. در این موارد، یک ماسک پاکسازی پوست سر می‌تواند مشکل را به سادگی حل کند. فرایز می‌گوید: “سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین است که مو‌های آسیب دیده را تقویت می‌کند. همچنین این ترکیب تجمع مواد را در پوست سر از بین می‌برد. به همین دلیل برای حفظ سلامت پوست سر گزینه‌ای عالی است. لیمو pH پوست سر را متعادل و رشد مو را تحریک می‌کند. موجب کاهش ریزش مو می‌شود. همچنین می‌تواند بوی ناخوشایند تخم مرغ را بگیرد. ”

به این منظور کافی است یک سفیده تخم مرغ و آب یک لیمو را مخلوط کرده و روی مو‌ها و پوست سر که تمیز و خشک است، استفاده کنیم. پس از یک ساعت می‌توانیم مو‌ها را آبکشی کنیم.

ماسک مو ترمیم کننده لیمو

سخن آخر

مراقبت از مو‌ها بخشی از روتین روزانه است. اگر می‌خواهید سفر خود را برای رسیدن به مو‌های سالم‌تر و زیباتر آغاز کنید، توصیه می‌کنم ماجراجویی خود را با خواندن گزارش “آموزش روتین مراقبت از مو و همه محصولاتی که به آنها نیاز دارید” در این زمینه شروع کنید.

آیا تا به امروز ماسک‌های معرفی شده در این مقاله را استفاده کرده‌اید؟ نتیجه چه بود؟ آیا به غیر از موراد مطرح شده ماسک‌های مفید دیگر برای ترمیم مو می‌شناسید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.


با الهام از: byrdie

سوالات متداول

1-استفاده از ماسک مو تا چه حد برای ترمیم مو موثر است؟

اکثر ماسک موها برای نرم و رام کردن موهای خشن موثر هستند. آنها می‌توانند به صورت سطحی بخش‌هایی از ساقه مو را ترمیم کنند. همچنین می‌توانند مدت زمان بیشتری رطوبت را درون مو حفظ کنند. اما قدرت نفوذ به قسمت‌های عمقی مو را ندارند.

2-آیا باید نرم کننده را بعد از ماسک استفاده کرد یا قبل از آن؟

ابتدا باید موهایتان را با شامپو شسشتو دهید تا کوتیکول مو باز شود. سپس ماسک مو بزنید تا رطوبت به قسمت‌های درونی ساختمان مو نفوذ کند. سپس نرم کننده بزنید تا کوتیکول‌ها بسته شوند و رطوبت ماسک درون مو محبوس شود.

3-مدت زمان ماندن ماسک روی مو چقدر باید باشد؟

این موضوع بستگی به نوع ماسک موی شما دارد. ماسک موهای حاوی کراتین می‌توانند به مدت طولانی روی بمانند تا مو را وادار کنند کراتین را جذب کرده و ساختار خود را ترمیم کند. اما ماسک‌های مرطوب کننده و آبرسان را فقط برای مدت 10 تا 15 دقیقه روی مو بگذارید و سپس شستشو دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید