شوره سر چند نوع است و چگونه درمان می‌شود؟

شوره سر

شوره سر در واقع یک مشکل شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود. این مشکل، یک بیماری مسری و جدی نیست اما ممکن است آزاردهنده و درمان آن هم دشوار باشد. جالب است بدانید که حدود 50 درصد کل مردم دنیا با مشکل شوره سر دست‌وپنجه نرم می‌کنند. امروزه محصولات درمانی زیادی در بازار برای حل مشکل شوره سر وجود دارند. درست است که این محصولات تاثیر بسزایی در حل این مشکل دارند،‌ اما اگر به دنبال راه‌حل‌های بی‌خطر و پرفایده‌تر هستید، در این گزارش با انواع درمان‌های خانگی شوره سر آشنا می‌شوید. تا پایان با من همراه باشید.

انواع شوره سر را بشناسید

پزشکان معتقدند که شوره سر به دلیل عوامل مختلفی از جمله اگزما، خشکی پوست سر، استفاده از شامپوی نامناسب، قارچ‌ها و موارد مشابه ایجاد می‌شود. شوره‌ها انواع مختلفی دارند، در نتیجه شناسایی صحیح آنها و تصمیم‌گیری در مورد درمان مهم است. در ادامه با چهار نوع اصلی شوره آشنا می‌شوید.

شوره سر خشک

شوره سر مربوط به پوست خشک شایع‌ترین بیماری است که معمولاً در زمستان اتفاق می‌افتد. به دلیل حمام کردن با آب داغ و خشک شدن پوست در زمستان، ممکن است شوره سر را تجربه کنید. افرادی که موهای خشک و موج‌دار (فر) دارند اغلب از این نوع شوره سر رنج می‌برند.

شوره سر خشک

شوره سر چرب

شوره چرب هنگامی‌اتفاق می‌افتد که تجمع روغن سبوم روی پوست سر وجود داشته باشد. این روغن توسط غده‌های پوست ترشح می‌شود و باعث ایجاد توده‌هایی از سلول‌های مرده پوست و در نتیجه خارش سر می‌شود.  اضطراب زیاد و آلودگی پوست سر باعث‌ ترشح زیاد روغن سبوم منجر به بروز این بیماری می‌شود.

شوره سر چرب

شوره قارچی

قارچ مالاسزیا یک فلور طبیعی است که در پوست بدن و سر یافت می‌شود. این قارچ بر اثر ازدیاد ترشح روغن در پوست فعالیتش بیشتر شده و به نوبه خود، اسیداولئیک را به عنوان یک محصول جانبی تولید می‌کند. اسیداولئیک باعث پوسته‌پوسته شدن سر و شوره می‌شود.

شوره سر قارچی

شوره سر مرتبط با بیماری

بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما تولید بیش از حد سلول‌های پوستی را تحریک می‌کنند که منجر به پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود. وقتی این سلول‌های پوستی با روغن سبوم و آلودگی تماس پیدا کنند باعث ایجاد شوره می‌شود.

پسوریازیس سر

علائم شوره سر

بعضی از علائم شوره سر شامل این موارد است:

  • پوسته پوسته شدن پوست سر، مو، ابرو، ریش یا سبیل
  • خارش پوست سر

این علائم و نشانه‌ها ممکن است در فصول سرد سال تشدید شوند. برای اینکه با مراقبت‌های مو در زمستان آشنا شوید این گزارش را حتماً بخوانید:مراقبت از مو در زمستان ؛ راهکارهای مناسب و ترک عادت های بد

فرق پوسته سر و شوره سر در چیست؟

پوست شما به دلایل مختلفی ممکن است به حالت پوسته پوسته درآید. این پدیده معمولاً به خاطر خشکی و کاهش چربی است. تماس پیدا کردن این پوسته‌ها با آلودگی و چربی‌های موجود در سطح پوست، باعث تبدیل آنها به شوره می‌شود. شوره و پوسته سر تقریباً یکسان هستند و هردوی آنها باعث ایجاد احساس خارش می‌شوند.

تفاوت شوره سر خشک و چرب در چیست؟

یک تفاوت اصلی و مهم شوره‌های خشک و چرب در این است که شوره‌های خشک به راحتی از لابه‌لای موها و پوست سر جدا شده و روی شانه‌ها و لباس شما میریزند. دیدن این شوره‌ها روی لباس می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید شما با مشکل شوره خشک مواجه هستید. از طرفی شوره‌های چرب بزرگتر هستند و به شکل توده مانند به کف سر چسبیده اند. این شوره‌ها به راحتی از پوست سر جدا نمی‌شوند و لمس کردن آنها باعث چرب شدن سرانگشتانتان می‌شود.

شوره سر و پوسته سر

درمان شوره سر خشک

همانطور که متوجه شدید، شوره سر خشک نسبتاً شایع‌تر است و بر اثر کاهش چربی و رطوبت پوست بوجود می‌آید. این مشکل در فصل‌های سرد سال تشدید می‌شود. بنابراین برای درمان آن باید از محصولات آبرسان و نرم‌کننده پوست استفاده کنید. در ادامه با بعضی از آنها آشنا می‌شوید. همچنین با انواع ماسک‌های آبرسانی مو اینجا آشنا شوید: هفت ماسک خانگی برای آبرسانی به مو ؛ رسیدگی به مو با هرآنچه در خانه دارید

درمان شوره سر خشک با ماسک آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یک ماده آبرسان است که تقریباً به همه مواد آرایشی و بهداشتی آبرسان اضافه می‌شود. تحقیقات نشان داده است که آلوئه‌ورا به درمان بیماری‌هایی مثل سوختگی، تبخال و پسوریازیس کمک می‌کند. همچنین بعضی از مطالعات نشان داده است که موجب درمان شوره خشک هم می‌شود. ماسک آلوئه‌ورا را با این دستور تهیه کنید:

ماسک آلوئه ورا

مواد لازم:

یک عدد برگ آلوئه‌ورا

1 قاشق روغن زیتون

طرز تهیه و مصرف:

ژل آلوئه‌ورا را از برگ آن جدا کنید. ژل را خورد کرده و با روغن زیتون به خوبی میکس کنید. سپس با یک برس نرم یا انگشتان دست، کف سر بمالید. ماسک را روی همه قسمت‌ها پخش کنید. سپس به مدت 5 دقیقه با نرمی ‌انگشت‌ها به صورت دورانی ماساژ دهید. اجازه دهید به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند سپس با آب ولرم شسشتو دهید.

روغن نارگیل برای شوره سر خشک

یکی از مهم‌ترین خواص روغن نارگیل کمک به آبرسانی پوست است. روغن نارگیل سرشار از مواد ویتامینی و معدنی است که می‌توانند به نرم و مرطوب شدن پوست کمک کنند. تحقیقات نشان داده است که روغن نارگیل می‌تواند در درمان اگزما، خشکی پوست و شوره سر هم موثر باشد. همچنین دارای خواص آنتی باکتریال است که می‌تواند به درمان آلودگی‌های باکتریایی در سطح پوست هم کمک کند. طبق تحقیقات استفاده از روغن نارگیل به مدت 8 هفته مداوم روی پوست، 68% به درمان خشکی و شوره کمک می‌کند. ماسک روغن نارگیل را با این دستور تهیه کنید:

ماسک نارگیل

مواد لازم:

2 قاشق روغن نارگیل

1 قاشق روغن بادام

طرز استفاده:

این دو روغن را به خوبی مخلوط کرده و با یک برس نرم و تمیز روی پوست سر پخش کنید. حدود 5 دقیقه با نوک انگشت‌ها ماساژ دهید تا کاملاً جذب شود. بعد از 30 دقیقه با آب ولرم شسشتو دهید.

ماسک آووکادو و روغن زیتون برای شوره سر

آووکادو و روغن زیتون هر دو از بهترین نرم‌کننده‌های طبیعی هستند. ویتامین E موجود در این دو ماده می‌تواند به درمان و‌ترمیم پوست خشک کمک کند. همچنین سرشار از مواد مغذی هستند که باعث افزایش گردش خون در پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو هم می‌شوند. شوره خشک سر که در اثر کم‌آبی پوست ایجاد می‌شود با کمک ماسک آووکادو و روغن زیتون به خوبی درمان می‌شود.

ماسک آووکادو برای درمان شوره

طرز تهیه:

1 عدد آووکادو

2 قاشق روغن زیتون

طرز استفاده:

هسته آووکادو را جدا کرده و بافت آن را با قاشق کاملاً له کنید. حالا روغن زیتون را به آن اضافه کرده و به حالت خمیر درآورید. این ماسک را کمک برس نرم یا انگشتان دست کف سر بمالید. اجازه دهید 30 دقیقه روی پوست سر بماند سپس با آب ولرم و شامپو آبکشی کنید.

درمان شوره چرب

همانطور که اشاره کردم یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد شوره سر چرب، شرایط استرس و تنش است. به این معنا که به هم ریختن تعادلات هورمونی بدن، مصرف برخی داروها، آلودگی محیطی و مواردی از این دست باعث ایجاد شوره سر چرب می‌شوند. امروزه انواع زیادی از شامپوها و محصولات برای درمان شوره سر چرب وجود دارند. اما نباید تاثیر درمان‌های خانگی را هم دست کم بگیرید. در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شوید.

درمان شوره چرب با سرکه سیب

می‌شود گفت که پوست سر ما تقریباً متمایل به pH‌های اسیدی است. سرکه سیب به اسیدی شدن پوست سر و موها کمک می‌کند. همچنین با از بین بردن آلودگی‌های باکتریایی، قارچی و شیمیایی به برطرف شدن شوره‌ها هم کمک می‌کند. برای تهیه ماسک سرکه سیب از این دستورالعمل استفاده کنید:

سرکه سیب برای شوره

مواد لازم:

2 قاشق سرکه سیب

1 لیوان آب

1 قاشق روغن رزماری

دستورالعمل:

مواد را به خوبی در آب حل کرده و درون یک بطری اسپری بریزید. مقداری از محلول را روی تمام پوست سر و موها اسپری کرده و ماساژ دهید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه روی مو بماند سپس با آب سرد شستشو دهید.

درمان شوره چرب با جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین به عنوان یک لایه‌بردار سطحی می‌تواند یک راه‌حل موثر و ارزان‌قیمت باشد. جوش شیرین می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده،‌ آلودگی‌ها و چربی‌هایی که به باعث ایجاد شوره می‌شوند کمک کند. از طرفی جوش شیرین یک ماده ضدقارچی هم هست که باعث از بین بردن عوامل قارچی تولیدکننده شوره هم می‌شود. برای استفاده از جوش شیرین از این روش کمک بگیرید:

جوش شیرین برای شوره چرب

مواد لازم:

2 قاشق جوش شیرین

1 لیوان آب

طرز استفاده:

جوش شیرین را درون آب حل کنید، سپس محلول را به طور مستقیم روی موها و کف سر پخش کنید. اجازه دهید حدود 2 تا 5 دقیقه روی پوست بماند سپس شستشو دهید.

چند توصیه مهم برای درمان شوره

علاوه بر استفاده از ماسک‌های خانگی برای درمان شوره، بهتر است چند تغییر کوچک هم در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید. در اینجا چند توصیه مهم برای درمان شوره آورده ام:

  • استرس یکی از دلایلی است که باعث ایجاد شوره سر می‌شود. البته نه به طور مستقیم بلکه استرس می‌تواند به صورت غیرمستقیم از طریق از بین بردن تعادل هورمونی و چربی پوست باعث ایجاد شوره سر شود. بنابراین سعی کنید روش‌های مدیریت استرس را یاد گرفته و به کار ببرید.
  • امگا3 از خانواده اسیدهای چرب است که نقش مهمی در سازوکارهای بیوشیمیایی بدن ما ایفا می‌کند. این ماده نقش مهمی در سلامت پوست و موهای ما دارد. همچنین به تنظیم ترشح چربی هم کمک می‌کند. امگا3 می‌تواند به کاهش التهاب،‌خارش و شوره سر کمک کند. بنابراین سعی کنید مصرف امگا3 را در رژیم غذایی خود افزایش دهید.
  • باکتری‌های پروبیوتیک آن دسته از باکتری‌های مفید هستند که فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند. به عنوان مثال پروبیوتیک‌ها توانایی سیستم ایمنی را در برابر آلرژی‌ها افزایش می‌دهند. همچنین باعث کاهش علائم بیماری‌های پوستی مثل اگزما و درماتیت می‌شوند. نتایج بعضی از تحقیقات نشان داده است که مصرف پروبیوتیک‌ها به مدت 60 روز تاثیر بسیار زیادی در کاهش شوره سر داشته است.
حالت دادن به موی مردانه

در آخر

همانطور که متوجه شدید، آبرسانی و رسیدگی به پوست سر یکی از اصلی‌ترین عواملی است که می‌تواند شما را از شر شوره سر خلاص کند. درست است که داشتن شوره سر ممکن است شما را نگران کند، اما مطمئن باشید که روش‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد. لازم به ذکر است که بسیاری از انواع شوره‌ها مثل شوره خشک و چرب نیازی به مراجعه به پزشک ندارند و با همین درمان‌های خانگی بهبود می‌یابند. اما برای درمان شوره‌های قارچی و انواع دیگر بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

آیا بعد از خواندن این گزارش می‌توانید نوع شوره سر خود را مشخص کنید؟ شما برای درمان شوره سر چه روش‌هایی را امتحان کرده‌اید و از کدام بیشتر جواب گرفته‌اید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-چرا شوره سر ایجاد می‌شود؟

دلایل متعددی می‌تواند باعث ایجاد شوره سر شود. از جمله التهاب پوست سر، چربی پوست، شامپو نکردن مناسب و حضور بعضی از قارچ‌ها مانند مالاسزیا.

2-بهترین روش درمان سریع شوره سر کدام است؟

روغن درخت چای
روغن نارگیل
ژل آلوئه‌ورا
آبکشی با سرکه سیب

3-آیا شوره سر باعث ریزش مو می‌شود؟

شوره سر به طور مستقیم باعث ریزش مو می‌شود. اگر التهاب و خارش پوست سر ناشی از شوره به حدی باشد که باعث آسیب این ناحیه شود، فولیکول‌های مو آسیب می‌بینند و این موضوع ممکن است باعث ریزش مو بشود. البته طاسی یا ریزش سکه‌ای ناشی از شوره سر نیستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید