چگونه شانه و برس مناسب جنس موهایمان را پیدا کنیم؟

انتخاب شانه و برس مناسب مو، یک انتخاب ساده اما بسیار حیاتی است. شاید خیلی از ما به نوع برسی که استفاده می‌کنیم اهمیت چندانی نمی‌دهیم. اما باید بدانید که انتخاب یک برس اشتباه می‌تواند سرنوشت موهای ما را به کلی عوض کند. امروزه انواع زیادی از شانه‌ها و برس‌ های مو در بازار وجود دارند. این برس‌ها از مواد مختلفی ساخته و تهیه می‌شوند. شناخت جنس مو و ماهیت برس‌ها برای کسانی که می‌خواهند موهایی زیبا و سالم داشته باشند، بسیار مهم است. اگر شما از آن دسته افراد هستید تا پایان این گزارش با من همراه باشید.

انواع شانه و برس ‌ها؛ برس‌ها از چه موادی ساخته می‌شوند؟

همانطور که اشاره کردم، برس‌ها امروزه با مواد مختلفی ساخته می‌شوند. برس‌های چوبی، پلاستیکی،‌ فلزی و سرامیکی انواعی از آنها هستند. جدای از جنس برس، طراحی و تعداد دندانه‌های آنها هم اهمیت بسیار زیادی دارد. بعضی از انواع برس‌ها دارای دندانه‌های پهن با فاصله زیاد هستند. بعضی دیگر از دندانه‌ها باریک و پُرتراکم هستند. در ساخت بعضی از برس‌ها از مو و پشم حیوانات به عنوان دندانه برس استفاده می‌شود. هر کدام از این برس‌ها خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و برای انواع خاصی از موها مناسب هستند. پیشنهاد می‌کنم برای اینکه در مورد طراحی و ساخت برس‌ها اطلاعات بیشتری بدست آورید این گزارش را از دست ندهید: با انواع برس مو چقدر آشنایی دارید؟ نکاتی که شما را در انتخاب برس مناسب کمک می‌کند

بهترین برس برای موهای فر آفریقایی

کارشناسان به افراد با موهای آفریقایی توصیه می‌کنند که از شانه و برس با دندانه‌های درشت و فاصله‌دار استفاده کنند. از آنجایی که موهای فر آفریقایی فنری و گره‌دار هستند، این برس‌ها مانند یک ابزار گره‌بازکن عمل می‌کند. البته خیلی از افراد این کار را با انگشتان دست هم انجام می‌دهند. اما برس‌های پهن سوزنی با دندانه‌های درشت و بافاصله،‌ به مراتب این کار را بهتر انجام می‌دهند. این برس‌ها باعث براق‌تر شدن مو و بسته شدن کوتیکول‌ها هم می‌شوند. این برس‌ها معمولاً پلاستیکی یا از جنس چوب بامبو هستند.

بهترین برس برای موهای مجعد و ضخیم/ فرفری

از آنجایی که موهای مجعد و ضخیم معمولاً خشکی زیادی هم دارند، بهترین برس‌ها آنهایی هستند که بتوانند روغن طبیعی پوست سر را به همه قسمت‌های مو برسانند. برس‌هایی که دارای دندانه‌های از جنس موی گراز هستند برای این کار فوق‌العاده‌اند. از طرفی برس‌های پلاستیکی هم دندانه‌های سفت و محکمی دارند که می‌توانند به راحتی از لابه‌لای موهای ضخیم عبور کرده و گره‌های آن را باز کنند. پس اگر دارای موهای مجعد و ضخیم هستید یک برس با موی گراز یا با دندانه پلاستیکی انتخاب کنید. البته می‌توانید هردو مدل را هم داشته باشید! لازم به ذکر است که بعضی از کمپانی‌ها برس‌های ترکیبی پلاستیک و موی گراز را هم تولید کرده‌اند.

بهترین شانه و برس برای موهای معمولی/ لخت

اولین توصیه من به افراد با موهای معمولی رو به نازک و لخت، این است که همین الان برس‌های پلاستیکی خود را دور بیندازند. چرا که این برس‌ها با دندانه‌های محکم خود باعث کنده شدن موهای نازک و معمولی می‌شوند. بهترین برس‌ها برای شما انواع مویی هستند. این برس‌ها اغلب ظریف و نازک هستند و علاوه بر توزیع چربی و جلوگیری از موخوره، باعث نرمی‌موها هم می‌شوند. برس‌های پلاستیکی برای افرادی که تار موهای نازک هستند می‌توانند باعث ایجاد خشکی و الکتریسیته در موها هم بشوند.

بهترین برس برای موی فر با تار نازک

بعضی از مو فرفری‌ها دارای تار مو نازک و خشک هستند. معمولاً این افراد با پدیده خشکی مو هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به عبارتی دارای موهای خشن هستند که به راحتی شانه نمی‌شود. به این افراد توصیه می‌کنم از برس‌های سوزنی فلزی استفاده کنند. این برس علاوه بر توزیع چربی و کاهش خشکی مو، به باز شدن گره‌ها هم کمک بسیاری می‌کنند. بهتر است قبل از شانه و برس کردن موها، آنها را کمی سرم مو یا اسپری دوفاز مرطوب کنید. این کار باعث می‌شود موها راحتتر باز شده و کنده نشوند.

بهترین برس برای موهای سوخته و آسیب دیده

رنگ یا دکلره کردن موها، استفاده بیش از حد از وسایل حرارتی یا مواد شیمیایی مثل شامپو،‌ بعضی از عواملی هستند که باعث سوختگی یا آسیب دیدگی مو می‌شوند. در این شرایط موها حالت کشسانی خود را از دست داده و اصطلاحاً‌ آدامسی می‌شوند. به این معنی که آنقدر کش می‌آیند تا از ساقه کنده شوند. خشکی بیش از حد و گره شدن آنها هم از دیگر نشانه‌های آسیب دیدگی موهاست. در این شرایط شما به یک برس بسیار ظریف و حساس احتیاج دارید. برس‌های سوزنی مویی صفحه پهن بهترین انتخاب برای شما هستند.

بهترین برس و شانه برای موهای خیس

شاید خیلی وقت‌ها شنیده‌اید که موهای خیس را نباید شانه زد. بله کاملاً درست است. شانه زدن موهای خیس کار اشتباهی است. چرا که موهای نم دار فوق‌العاده حساس و ضعیف هستند. شانه و برس زدن آنها باعث کنده شدنشان از ریشه می‌شود. اما در مواقعی که عجله دارید و نمی‌توانید منتظر خشک شدن موهایتان بمانید، یک راهکار وجود دارد. شانه‌های پلاستیکی با دندانه‌های نرم و فاصله‌دار، برای این کار مناسب هستند. توجه داشته باشید که دندانه‌های شانه حتماً باید نرم و منعطف باشند. همچنین فاصله‌دار باشند تا بتوانند آب را از مو خارج کنند. ضمناً توجه کنید که به هیچ عنوان موهای خیس را محکم و خشن شانه نکنید.

بهترین برس برای موهای چتری و موهای جلو

یکی از مشکلات مهمی که در مورد موی چتری وجود دارد این است که خیلی اوقات خانم‌ها نمی‌دانند چگونه باید آن را حالت دهند. بهینه‌ترین حالت برای موهای چتری حالت C انگلیسی است. بنابراین برای حالت دادن به چتری‌ها، به یک برس گرد احتیاج دارید. البته نه در همه موارد! چرا که بعضی از خانم‌های چتری‌های صاف و بدون حالت را ترجیح می‌دهند. به هر حال برای حالت دادن به موهای چتری یا موهای کوتاه جلوی سر، برس‌های گرد چوبی یا سرامیکی بهترین انتخاب‌ها هستند. توجه داشته باشید که باید با کمک سشوار و برس گرد موهایی جلویی را بعد از هربار حمام کردن، حالت دهید.

بهترین شانه برای تقسیم بندی موها

یک مهارت اساسی برای کار کردن با هر نوع مو، مهارت تقسیم‌بندی است. تقسیم‌بندی مو اولین گام برای شینیون کردن یا مدل دادن به موهاست. حتی یک بافت ساده با کمک تقسیم‌بندی بسیار زیباتر به نظر می‌رسد. بنابراین باید حتماً این مهارت را یاد بگیرید. برس‌های دُم سوزنی بهترین انواع براس‌ها برای تقسیم بندی هستند. بعضی از انواع آنها دارای دُم فلزی سوزنی و بعضی دیگر پلاستیکی‌اند.

شانه کردن موها چه فوایدی دارد؟

اگر گمان می‌کنید که شانه کردن موها فقط به قصد باز کردن گره‌ها است، سخت در اشتباهید. شانه و برس کردن مزایای زیادی برای موهای شما دارد. به عنوان مثال باعث افزایش گردش خون در ناحیه پوست سر می‌شود. همچنین چربی مناسب مو که از طریق ریشه‌های آن تولید می‌شود را، به سراسر قسمت‌ها می‌رساند. از طرفی باعث تحریک ریشه‌های مو و فعالیت بیشتر آنها هم می‌شود. شانه زدن صحیح موها می‌تواند به از بین بردن آلودگی‌های پوست سر هم کمک کند. شما می‌توانید برای خریدن یک برس مناسب و باکیفیت به این لینک سر بزنید.

چقدر باید موهایمان را شانه بزنیم؟

کارشناسان می‌گویند که بهترین حالت برای شانه زدن موها دوبار در روز است نه بیشتر! یک بار به هنگام صبح و یکبار در انتهای شب و هنگام خواب. البته استثناهایی هم وجود دارد. مثلاً اگر موهای شما بسیار بلند است می‌توانید آنها را سه بار در روز شانه کنید. همچنین اگر موهای خشک و بسیار خشک دارید می‌توانید با سه بار شانه زدن در روز، باعث ترشح بیشتر چربی و توزیع آن در سراسر موها شوید. به افراد با موهای چرب توصیه می‌شوند که موهایشان را یک یا نهایتاً دوبار در روز شانه کنند.

توجه کنید که نحوه شانه زدن موها باید آرام و ملایم باشد. اگر موهای بلند دارید برای جلوگیری از کنده شدن موها، قسمت‌های پایینی را هنگام شانه زدن با دست دیگر بگیرید. نکته مهم دیگر این است تا جایی که ممکن است موهای خیس را شانه نزنید. این کار باعث موخوره، شکستگی، کنده شدن یا آسیب دیدن جدی موها می‌شود.

در آخر

دقت داشتن در انتخاب برس می‌تواند کمک مهمی به زیبایی و سلامت موهای شما بکند. البته اگر شما برای موهایتان احترام و ارزش بیشتری قائل هستید، می‌توانید کارهای بیشتری هم برای سلامتی آنها انجام دهید. به عنوان مثال، استفاده از ماسک‌های خانگی زیبایی و سلامت موهایتان را دو چندان می‌کند. چند نمونه از این ماسک‌ها را می‌توانید در این گزارش پیدا کنید:تقویت مو با هزار و یک روش خانگی و علمی؛ دستورالعمل‌هایی برای پرپشتی و بلند شدن موها

آیا نکات ارائه شده برای خرید برس و شانه مو برای شما مفید بود؟ آیا نکته دیگری وجود دارد که شما دوست داشته باشید اضافه کنید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-بهترین برس مو کدام است؟

تحقیقات نشان داده‌اند که به طور کلی برس چوبی بهترین برس برای بیشتر انواع مو است. این برس می‌تواند چربی مفید پوست سر را به خوبی بین همه قسمت‌های مو توزیع کند. گره‌های مو را از بین برده و آنها را خوش حالت کند. باعث ایجاد حالت پف در موها شده و از ایجاد موخوره جلوگیری می‌کند. از طرفی برس‌های چوبی قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست هستند.

2-برس گرد و برس گرد چوبی چه کاربردی دارند؟

به طور کلی برس‌های گرد برای پف دادن به موها و در عین حال صاف کردن آنها به کار می‌روند. بیشتر برس‌های گرد سرامیکی هستند و برای کار با حرارت سشوار مناسبند. برس‌های گرد چوبی که دندانه‌های مو گراز دارند صافی بیشتری نسبت به سایر برس‌های گرد دارند. البته کار با این برس‌ها چندان ساده نیست. برای کار کردن با برس‌های گرد باید مهارت داشته باشید.

3-آیا باید هرروز موها را شانه کرد؟

مققین حوزه زیبایی وسلامت مو می‌گویند بهتر است که روزانه دو بار موهایتان را شانه کنید. صبح‌ها و شب‌ها! این کار کمک می‌کند چربی مفید و طبیعی پوست سر به همه نقاط مو برسد. این کار به براق شدن موها کمک کرده و از موخوره جلوگیری می‌کند. همچنین باعث ماساژ پوست سر و افزایش گردش خون در این ناحیه می‌شود.

4-چرا نباید موهای خیس را شانه کرد؟

وقتی که موها خیس هستند در شکننده‌ترین و آسیب‌پذیر‌ترین حالت خود قرار دارند. موهای خیس به راحتی از ریشه کنده می‌شوند. این نوع ریزش مو ممکن است بی‌بازگشت باشد. بنابراین شانه کردن موهای خیس در بلند مدت ممکن است باعث کاهش حجم موهای شما شود.

5-زیاد شانه کردن موها چه عوارضی دارد؟

از جمله مهم‌ترین عوارض شانه کردن افراطی موها، آسیب دیدن کوتیکول مو است. این موضوع باعث شکسته شدن موها و موخوره می‌شود. از طرفی شانه کردن بیش از حد موها باعث حساس شدن پوست سر و التهاب آن می‌شود. این موضوع ممکن است در بلند باعث ریزش موها بشود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید