ریباندینگ مو خوب است یا بد؟ بررسی چند و چون صاف کردن موها به روش ژاپنی

صاف کردن مو با اتو

ریباندینگ مو نامی ‌است که چند سالی می‌شود که زیاد بر سر زبان‌ها افتاده است. ریباندینگ در اصل یک روش صاف کردن موها به صورت دائم یا طولانی مدت است. گفته می‌شود که ریباندینگ بهترین و جدیدترین روش صاف کردن موهاست. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟ یا فقط یک روش قدیمی ‌است که نام جدیدی پیدا کرده؟ در این گزارش به بررسی موضوع صافی ریباندینگ می‌پردازم. تا انتهای گزارش با من همراه باشید.

ریباندینگ مو چیست؟

مواد ریباندینگ شامل مولکول‌هایی هستند که باعث باز شدن پیوندهایی شیمیایی موجود در موهای شما می‌شوند. این پیوندها که بین آمینواسیدهای مو برقرارند، آزاد شده و بعد از طی مراحلی، به شکل جدیدی تشکیل می‌شوند. این فعل و انفعالات در نهایت ساختار موهای فر شما را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که در نهایت موهای صاف خواهید داشت. مراحل ریباندینگ مو شامل موارد زیر است:

  • شستشوی اولیه
  • مواد زدن
  • سشوار و خشک کردن
  • اتوکشی
  • مواد 2
  • شستشو
  • سشوار و خشک کردن
  • اتوکشی
اتوکشی مو

مراقبت‌های بعد از ریباندینگ مو

اولین قدم برای نگهداری و مراقبت از موهای ریباندینگ شده این است که یک مشاوره کامل با استایلیست خود داشته باشید. از اون در خصوص همه موارد نگهداری سوال کنید به دقت از همه دستورالعمل‌های پیروی کنید.

مراقبت‌های بعد از ریباندینگ

  • تا 72 ساعت بعد از ریباندینگ موهای خود را نشویید
  • سعی کنید تا 72 ساعت حتی عرق نکنید
  • به مدت 14 روز موهایتان را با کش یا کلیپس نبندید
  • موها را زیر شال و روسری تا نکنید تا دچار شکستگی نشوند
  • آخر شب‌ها و موقع رفتن به رختخواب حمام نکنید. خشک نشدن موها باعث موج‌دار شدن آنها در زمان خواب می‌شود.
  • شامپو و ماسک بدون سولفات تهیه کنید
  • بعد از حمام و خشک کردن موها از سرم مو یا محلول‌های دو فاز استفاده کنید
  • روغن درمانی مو را یاد بگیرید و هر هفته روغن‌درمانی کنید
  • تا دو ماه بعد از ریباندینگ موها را رنگ نکنید
  • استفاده از وسایل حرارتی مانند سشوار و اتو را متوقف کنید
  • مرتباً موها را نوک‌گیری کنید
  • موهای خود را همیشه با آب سرد آبکشی کنید
  • از شانه چوبی برای شانه کردن موها استفاده کنید
  • برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار نگیرید
روغن درمانی مو

هزینه ریباندینگ مو چقدر است؟

بهتر است از همین ابتدا خیالتان را راحت کنم؛ ریباندینگ کردن موها هزینه زیادی روی دستتان می‌گذارد. چرا که این روش هم زحمت بسیار زیادی دارد، هم هزینه مواد آن گران است. بنابراین قیمت‌ها با توجه به قد و حجم موهای شما ما بین 2 میلیون تومان تا 4 میلیون متغیر است. البته بهتر است عکس موهای خود را برای تعیین قیمت و مشاوره برای ما یا مراکز دیگر بفرستید.

هزینه ریباندینگ مو

مزایا و مضرات ریباندینگ مو چیست؟ این روش خوب است یا بد؟

باید گفت که در خصوص بد بودن یا خوب بودن این روش، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید. ریباندینگ هم مانند هر عملیات زیبایی دیگری، مزایا و معایب خاص خودش را دارد. این تصمیم و علاقه شماست که باعث می‌شود این کار را انجام دهید یا نه. اما در اینجا  به بعضی از مزایا و معایب آن به طور کلی اشاره می‌کنم.

مزایای ریباندینگ مو در یک نگاه

  • بزرگترین و بهترین مزیت ریباندینگ دائمی ‌بودن آن است. درست که سختی زیادی تحمل می‌کنید اما این قسمت از موهایتان همیشه صاف و زیبا خواهد بود.
  • نگهداری و حالت دادن آسان به موهای صاف از دیگر مزایا هستند. اگر موهای فرفری و مجعد دارید حتما می‌دانید که چقدر کنترل کردن آنها سخت است.
  • ساختار موهای شما با کمک ریباندینگ کیفیت بسیار بهتری پیدا می‌کند. البته این موضوع در خصوص همه انواع مو صادق نیست.

معایب و مضرات ریباندینگ مو

  • اولین عیب ریباندینگ گران بودن آن است. همانطور که گفتم این روش هزینه زیادی روی دستتان می‌گذارد.
  • نگهداری و مراقبت از موها در خانه باید همیشگی باشد. بنابراین به حوصله و زمان نیاز دارد.
  • اگر نگهداری از موها و مراقبت از موها کافی نباشید ممکن است دچار ریزش مو شوید.
  • ریباندینگ کردن با مواد و ابزار غیرحرفه‌ای، ممکن است باعث کنده شدن، سوختن یا ریزش شدید موها شود. بنابراین اگر تصمیم گرفتید این کار را انجام دهید حتماً به دست افراد حرفه ای بسپارید.
  • رنگ و دکلره کردن موها بعد از ریباندینگ ممکن است آسیب‌های جدی به موهای شما وارد کند. بنابراین بهتر است از این کار صرف نظر کنید. البته می‌توانید از رنگ‌های بدون آمونیاک و ضعیف برای این کار استفاده کنید.

بهترین مواد ریباندینگ مو کدام است؟

در ایران همانطور که ریباندینگ کارهای زیادی داریم! مواد ریباندینگ زیادی هم داریم. حقیقت این است که هیچ کس دقیقا نمی‌داند این مواد از کجا می‌آیند و کارشان دقیقا چیست! چقدر تاثیر دارند و آیا کمپانی‌های سازنده صحت و سلامت آنها را تایید می‌کنند؟ چند درصد از این مواد تقلبی هستند و چند درصد واقعی؟ اما در این میان دو برند شناخته شده وجود دارد که تقریباً همه با آنها کار کرده‌اند و تاییدشان می‌کنند:

  • ریباندینگ شی سی دو (Shiseido)
  • ریباندینگ لاکمه (Lakme)

اخطار: توجه داشته باشید که مواد شی سی دو این روزها در بازار به وفور یافت می‌شود البته تقلبی! بنابراین هنگام خرید و استفاده از این محصول دقت کنید که حتماً اصل باشند.

مواد ریباندینگ مو شی سی دو

نانوریباندینگ چیست؟ روشی برای ریباندینگ موهای دکلره شده یا فقط یک اسم دهان پرکن؟

یکی دیگر از چیزهایی که جدیداً زیاد در مورد آن می‌شنویم، نانوریباندینگ است. بعضی می‌گویند این یک روش نوین است که بسیار موثرتر از ریباندینگ قبلی است. بعضی دیگر هم می‌گویند که روشی است برای ریباندینگ کردن موهای دکلره شده! که البته هر دو گروه از دروغگویان هستند. کافیست یک جستجوی ساده در گوگل داشته باشید. هیچ اطلاعات موثقی درباره Nanorebonding پیدا نمیکنید! البته این حرف از کسانی که ادعای بنیان‌گذاری ریباندینگ را دارند بعید نیست! به هر حال از آنجایی که اطلاعاتی در خصوص نانوریباندینگ پیدا نشده است، بهتر است به این اسم‌ها اعتماد نکنید.

اطلاعات قلابی

ریباندینگ مو در خانه

هرگز این اشتباه را نکنید که تصور کنید می‌توانید در خانه موهایتان را ریباندینگ کنید. از آنجایی که کار با مواد شیمیایی مرتبط با مو نیازمند دقت، تخصص و مهارت است هرگز چنین تصمیم اشتباهی نگیرید. تجربه داشتن در زمینه کار با مو چیزی است که شما از آن بی بهره هستید. دیدن یک ویدیو آموزشی یا توصیه‌هایی که فروشندگان و فضای مجازی به شما می‌کند، دلیل بر این نیست که شما می‌توانید این کار را با هزینه کمتر در خانه برای خودتان انجام دهید. ممکن است در این راه موهایتان را از دست بدهید یا با مشکل ریزش موی شدید و مقاوم به درمان مواجه شوید. خواهش میکنم برای موهایتان صرفه جویی نکنید!

ریباندینگ مو در خانه

ریباندینگ مو چقدر دوام دارد؟

اگر این گزارش را به درستی خوانده باشید، متوجه شده‌اید که ریباندینگ یک روش دائمی است. البته این به آن معنا نیست که موهای شما بعد از ریباندینگ از ریشه به شکل صاف رشد می‌کنند. بلکه رشد ریشه‌های شما به دلیل ژنتیکتان، فر و مجعد خواهد بود. اما موهایی که مواد زده شده‌اند برای همیشه صاف هستند. بنابراین هر 8 ماه یا یک سال یکبار بهتر است برای ترمیم ریشه‌ها، به سالن مراجعه کنید.

ریباندینگ موی دکلره شده

آیا ریباندینگ همان صافی ژاپنی است؟

صافی ژاپنی یا روش یوکو-یوکو یک روش قدیمی برای صاف کردن موهاست. از آنجایی که این روش اولین بار توسط ژاپنی‌ها اختراع شده به آن صافی ژاپنی هم می گویند. صافی ژاپنی و ریباندینگ مراحل مشابهی دارند (با اندکی تفاوت). به نظر می رسد که ریباندینگ هم یک نوع جدیدتر و به روزتر از همان روش صافی ژاپنی باشد. هرچند گفته می شود تفاوت‌هایی هم بین این دو وجود دارد. اما در ایران ریباندینگ و صافی ژاپنی معادل هم قرار داده می شوند که البته مسئله چندان مهمی هم نیست.

آیا می‌توان موهای دکلره شده را ریباندینگ کرد؟

یکی از سوالات پرتکراری که از خانم‌ها می‌شنوم، سوال در مورد ریباندینگ کردن موهای دکلره شده است. در خصوص موهای دکلره شده باید گفت که این موها به خودی خود آسیب دیده هستند. البته نه همیشه و نه در همه موارد! همانطور که گفتم مواد ریباندینگ باعث تغییر ساختاری مو می‌شوند. در فرآیند دکلره کردن هم به نوعی همین اتفاق می‌افتد. بنابراین احتمالا برای موهایتان سخت خواهد بود که بتوانند دو فرآیند شیمیایی بنیادین را تحمل کنند. ممکن است در حین ریباندینگ موهای دکلره شده موها به شدت آسیب ببنید و حتی کنده شوند. البته کمپانی‌های تولیدکننده، معمولاً چند نوع مواد ریباندینگ بر اساس نوع مو تولید می‌کنند. این مواد از نظر قدرت با هم متفاوتند و اثرات متفاوتی هم دارند. ممکن است در شرایط خاصی هم برای موهای دکلره شده مناسب باشند. در این خصوص باید بسیار تحقیق و از فروشنده‌های مطمئن خرید کنید.

صاف کردن موی فر

وقتی ریشه‌های ریباندینگ رشد می‌کنند چکار کنیم؟

همانطور که متوجه شدید، برای ترمیم ریشه‌ها باید به صورت سالیانه به سالن مراجعه کنید. آرایشگر موهای شما را از قسمت ریشه‌ها، دوباره موادگذاری کرده و ترمیم می‌کند. البته هزینه ترمیم از ریباندینگ کل موها پایین‌تر است. همچنین نیاز به مهارت و تخصص دارد. از طرفی در این فاصله موهای شما از ساقه صاف و از ریشه مجعد هستند که شاید جلوه خوبی نداشته باشد. در این مدت می‌توانید با یک اتوی سرامیکی با صفحات مرغوب و دمای 180 درجه و حتی پایین‌تر، کمی ‌ریشه‌هایتان را صاف کنید. البته دقت کنید که حتما از اسپری‌های محافظ حرارتی استفاده کنید. اتو را روی قسمت‌های ریباندینگ شده نکشید. کیفیت اتو بسیار مهم است. اگر چنین اتویی ندارید همین الان از دیجی کالا بخرید.

صاف کردن ریشه های مو

ریباندینگ بهتر است یا کراتین؟

خب به یک سوال اساسی دیگر رسیدیم. همانطور که می‌دانید تفاوت‌های زیادی بین کراتین و ریباندینگ وجود دارد. مثلاً اینکه ریباندینگ دائمی و کراتین موقت است. از طرفی صاف ریباندینگ بسیار بیشتر از کراتین است. هزینه کراتین اما از ریباندینگ کمتر و اقتصادی‌تر است. نکته بعدی اینکه کراتین برای موهای دکلره یا رنگ شده گزینه بهتری است. در کراتینه مو، گاز فرمالدهید تولید می‌شود اما در ریباندینگ هیچ گونه دود و گازی ایجاد نمی‌شود. اما به این نکته مهم دقت کنید که اگر موهای شما فر سیم تلفنی و مجعد است با کراتین کردن نمی‌توانید موهای صاف و شلاقی داشته باشید. گزینه بهتر برای شما ریباندینگ است. البته باز هم این موضوع به جنس موهای شما بستگی دارد. بهتر است در این زمینه با مرکز ما یا مراکز دیگر مشورت کنید.

اتوکشی حرفه ای مو

در آخر

داشتن موهای صاف و لخت، آرزوی خیلی از دخترخانم‌هاست. این حق طبیعی شماست که دوست داشته باشید در مورد ظاهر خودتان تصمیم بگیرید. اما نکته مهم این است که سلامتی موهایتان را در نظر بگیرید. از افراد باتجربه کمک بخواهید. از مواد مرغوب استفاده کنید. مراقبت‌های لازم را با حوصله و دقت انجام دهید. رسیدگی به موهایتان را هرگز فراموش نکنید.

آیا تجربه ریباندینگ کردن موهای خود را داشته‌اید؟ چقدر رضایت داشته‌اید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-هزینه ریباندینگ مو چقدر است؟

ریباندینگ مو به دلیل هزینه مواد مورد استفاده و دستمزد آرایشگر روش بسیار گرانی است. حدود قیمت ریباندینگ بسته به حجم و قد موهای شما حدود بین 1 میلیون تا 6 میلیون تومان است.

2-عوارض ریباندینگ مو چیست؟

مهم‌ترین عوارض ریباندینگ، نازک و خشک شدن تارهای مو است. موخوره شدن، ریزش مو و خشن شدن موها از دیگر عوارض احتمالی ریباندینگ است. یکی دیگر از معضلات ریباندینگ عدم سازگاری آن با موهای رنگ یا دکلره شده است. بعد از ریباندینگ بهتر است که موهایتان را رنگ یا دکلره نکنید. چرا که باعث خشکی و آسیب شدید موها می‌شود.

3-ریباندینگ بهتر است یا کراتینه؟

اگر موهای شما از آن دسته موهای رام نشدنی و بسیار مجعد است، کراتینه نمی‌تواند روش خوبی برای صاف کردن آنها باشد. بنابراین بهتر است ریباندینگ کنید. اما اگر فر درشت و نرم دارید می‌توانید با کراتینه نتیجه مطلوب بگیرید. از طرفی موهای دکلره یا رنگ شده گزینه مناسبی برای ریباندینگ نیستند. برای این موها کراتینه انتخاب مناسب‌تری است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید