درمان موخوره با وازلین؛ روش استفاده و شستشوی وازلین از موها

موخوره

وازلین ماده‌ای ژله مانند از مشتقات نفتی است. این ماده مخلوطی از واکس‌های طبیعی و روغن‌های معدنی است که با ایجاد یک مانع محافظتی بر روی پوست، رطوبت آن را حفظ می‌کند. براساس گزارش آکادمی پوست آمریکا (AAD)، استفاده از وازلین بر روی پوست موجب درمان خشکی، افزایش استحکام پوست و ناخن‌ها و حفظ رطوبت پوست می‌شود. همچنین درمان موخوره با وازلین نیز مدتی است مورد توجه قرار گرفته است.

درمان موخوره با وازلین

مو‌های سر حدود پانزده سانتی متر در سال رشد می‌کنند. اگر می‌خواهید رشد مو‌ها را سریع‌تر کنید، یکی از ساده‌ترین روش‌ها استفاده از وازلین است.
نظریه پشت آن ساده است. اگرچه وازلین خاصیت مرطوب کنندگی ندارد، اما با ایجاد لایه محافظتی، رطوبت پوست را حفظ می‌کند. بدین ترتیب مو‌ها کمتر در معرض شکستگی قرار می‌گیرند.
بر اساس همین نظریه درمان موخوره با وازلین در میان عموم محبوبیت خاصی پیدا کرده است. وازلین مو‌ها را در برابر شکستگی و خشکی محافظت می‌کند، از این رو برای جلوگیری از بروز موخوره و درمان آن موثر است.
البته برخی از افراد در مورد استفاده از وازلین بر پوست سر یا صورت نگرانی‌هایی دارند. ادعا می‌شود که ممکن است استفاده از وازلین زمینه مناسبی برای رشد باکتری ایجاد کند و یا فولیکول‌های مو را مسدود کند. اما هیچ شواهدی بر تایید این ادعا‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: ۹ علت اصلی موخوره و راه پیشگیری از آن

فواید وازلین برای مو‌ها

فواید بسیاری برای استفاده از وازلین برای مو‌ها ذکر شده است. علاوه بر درمان موخوره با وازلین، می‌توانید از مزایای دیگر آن نیز بهره‌مند شوید. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • رفع خشکی پوست سر
  • درمان پوسته سر نوزادان
  • استفاده به عنوان ژل حالت دهنده مو
  • جلوگیری از بروز موخوره و درمان آن
  • حفظ رطوبت مو‌ها

روش استفاده از وازلین

در صورت تمایل به درمان موخوره با وازلین، بایستی مقداری وازلین را کف دستتان قرار دهید. سپس به آرامی نوک مو‌های تان را به وازلین آغشته کنید. به گونه‌ای که یک لایه روی آن‌ها را بپوشاند. اجازه دهید وازلین برای چند ساعت یا کل شب روی مو‌ها بماند. بدین ترتیب از خشکی و شکستگی انتهای مو جلوگیری می‌کنید. می‌توانید هر روز این کار را تکرار کنید.
اگر قبلاً از وازلین استفاده نکرده اید، ابتدا آزمایش حساسیت (تست پچ) را انجام دهید. بدین ترتیب که کمی از وازلین را به بخش کوچکی از پوست بمالید و به مدت ۲۴ ساعت بروز هرگونه نشانه آلرژی و حساسیت در آن نقطه را تحت نظر بگیرید.

وازلین برای درمان شوره یا خشکی پوست سر

برای درمان شوره و پوسته پوسته شدن سر، قبل از شستشوی مو‌ها با شامپو، پوست سرتان را با وازلین ماساژ دهید.

روش شستشوی وازلین از مو‌ها

یک نکته مهم را به خاطر بسپارید: اگر از مقدار زیادی وازلین روی مو‌ها استفاده کنید، شستشو و پاک کردن آن بسیار دشوار است.
بهترین گزینه برای شستشوی وازلین از مو‌ها استفاده از شامپو است. شاید لازم باشد چندین بار مو‌های خود را با آب گرم بشویید تا چربی مو‌ها از بین برود. اگر به نظرتان شامپوی معمولی در رفع چربی مو‌ها تأثیر زیادی ندارد، می‌توانید یک قاشق چای خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید.

نکات مهم برای درمان موخوره

در نظر داشته باشید که عوامل بسیاری موجب بروز و تشدید موخوره می‌شوند. با رعایت موارد زیر می‌توانید به حفظ سلامت مو‌ها و کاهش موخوره کمک کنید.

  • داشتن روتین مراقبتی مو‌ها
  • کوتاه کردن منظم مو‌ها
  • استفاده از شامپو‌های ارگانیک و بدون سولفات
  • عدم استفاده از درمان‌های شیمیایی روی مو‌ها
  • کاهش دفعات رنگ کردن مو
  • استفاده از شانه دندانه درشت برای مو‌ها
  • داشتن رژیم غذایی متعادل و مغذی شامل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • استفاده از ماسک مرطوب کننده و ضد موخوره
انواع موخوره

سخن آخر

درمان موخوره با وازلین با حفظ رطوبت مو‌ها می‌تواند روش موثری باشد. اما برای دریافت نتیجه بهتر توصیه می‌کنیم حتما مطلب “۲۵ درمان خانگی موثر برای پیشگیری و ترمیم موخوره” را مطالعه کنید تا برای همیشه از معضلی به نام موخوره رهایی یابید.

آیا تا به حال از وازلین برای رفع موخوره استفاده کرده‌اید؟ اگر جوابتان منفی است، پس از مطالعه این مقاله قصد دارید امتحان کنید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: Healthline

سوالات متداول

1-برای درمان موخوره با وازلین، وازلین باید چند ساعت روی مو بماند؟

یک روش برای درست کردن ماسک وازلین این است که وازلین را به نوک موها بمالید سپس با یک حوله گرم موهایتان را بپوشانید. اجازه دهید وازلین چند ساعت یا در طول شب تا صبح روی مو بماند سپس با آب ولرم و شامپو شستشو دهید.

2-وازلین چه خواصی برای مو دارد؟

رفع خشکی پوست سر
درمان پوسته سر نوزادان
استفاده به عنوان ژل حالت دهنده مو
جلوگیری از بروز موخوره و درمان آن
حفظ رطوبت مو‌ها

3-چگونه می‌توان موخوره را به صورت طبیعی درمان کرد؟

این موارد را امتحان کنید:
ماسک تخم مرغ
آبکشی با سرکه سیب
ماسک روغن زیتون و روغن نارگیل
ماسک آووکادو و وازلین

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید