اتو مو چه نقشی در زیبایی موهای شما بازی می‌کند؟ چرا باید در انتخاب آن دقت کنید؟

اتو مو ، ابزاری که در نگاه اول خریدن و استفاده کردن از آن بسیار راحت به نظر می‌رسد. اما کافیست کمی ‌بیشتر دقت کنید. می‌بینید که کار به این سادگی‌ها هم نیست. بله انتخاب یک اتو مناسب موی شما و هدفی که از خرید آن دنبال می‌کنید کار مهم و البته کمی‌ سخت است. چند نکته مهم وجود دارد که حتماً باید در نظر بگیرید. مثل جنس صفحات اتو، وزن آن، بازه دمایی و موارد مشابه. در این گزارش قصد دارم شما را در خریدن یک اتو مناسب یاری کنم. بنابراین تا پایان گزارش با من همراه باشید.

اجزای اصلی اتو مو کدام است؟

حتماً همه شما با ظاهر اتوهای مو آشنا هستید. اغلب آنها به شکل یک میله پهن یا باریک و یک دستگیره ساخته می‌شوند. دو لبه اتو مانند قیچی، از صفحاتی ساخته شده‌اند. جنس صفحات و کیفیت ساخت آنها در برندهای مختلف با هم تفاوت دارند. روی دستگیره‌ها اعدادی که بیانگر درجه حرارت اتو هستند تعبیه شده است. دکمه روشن و خاموش هم از دیگر اجزای دستگیر اتو است. اندازه سیم اتوی مو و محل اتصال آن هم از دیگر نکات مهم ساخت یک اتو مرغوب است. دستگیره‌های به گونه ای طراحی می‌شوند که به راحتی با یک دست قابل مدیریت کردن باشند.

اجزای اصلی اتو مو

بهترین مارک‌های اتو مو در ایران را اینجا بشناسید

این روزها بازار تولید اتو موها با طراحی‌های متنوع و جذاب بسیار داغ است. اتوهای مسافرتی، اتوهای خانگی، اتوهای حرفه ای و سالنی از مهم‌ترین دسته بندی‌های اتوهاست. هر کدام از این اتوها براساس نیاز شما طراحی و روانه بازار می‌شوند. بنابراین به عنوان مثال نباید از یک اتوی خانگی کیفیتی برابر با اتوی حرفه‌ای انتظار داشته باشید. البته اینکه موهای شما به یک اتوی حرفه‌ای نیاز دارند یا یک اتوی معمولی نکته مهمی ‌است که باید به آن دقت کنید. به هر حال با توجه به همه سلیقه‌ها و نیاز این روزها محصولات مختلفی در بازار اتو موها یافت می‌شود. در ایران شناخته شده‌ترین مارک‌ها، شامل این موارد هستند:

  • بای بابلیس
  • رمینگتون
  • بیبی باس
  • پرومکس
  • فیلیپس
  • مک استایلر

اتو موهای مسافرتی

اجازه دهید با اتوهای مسافرتی شروع کنیم. این اتوها همانطور که از نامشان پیداست به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در سفر یار و یاور شما باشند. اندازه آنها کوچک است. جنس صفحات سرامیکی بوده و بیشینه دمای آنها تا 160 یا 180 است. طول سیم متوسط و حدود 1 تا 1.5 متر است. صفحات باریک هستند و البته برای صاف کردن و حالت دادن به موهای چتری هم مناسب هستند. از نظر ظاهری، رنگارنگ و جذاب هستند. ناگفته نماند که اکثرشان ساخت کشور چین هستند که البته مسئله غافلگیرکننده‌ای نیست.

اتو مو مسافرتی

اتو مو خانگی

اتوهای خانگی نسبت به اتوهای مسافرتی کیفیت ساخت بهتری دارند. اندازه‌شان هم از آنها بزرگتر است و گستره دمایی بیشتری را پوشش می‌دهند. طول سیم آنها به 2 تا 3.5 متر هم می‌رسد. جنس صفحات معمولاً سرامیک یا نانوسرامیک است. بدنه سبک و چرخش 360 درجه سیم از دیگر ویژگی‌های مهم آنهاست. بیشترین تفاوت بین اتوهای سالنی و خانگی مربوط به جنس صفحات و گستره دمایی است. گستره دمایی اتوهای خانگی از اتوهای حرفه‌ای پایین‌تر است. اتو موهای بای بابلیس و بیبی باس تنوع زیادی در ساخت اتوهای خانگی دارند.

اتو کردن مو در خانه

اتو موهای سالنی و حرفه ای

همانطور که گفتم اتوهای سالنی از بالاترین کیفیت ساخت در میان همه انواع اتو برخوردارند. البته به همین میزان هم گران‌تر هستند. جنس صفحات در این نوع اتوها از جنس سرامیک پیشرفته، تیتانیوم، آهن، نقره، گرانیت و نانوتیتانیوم است. طراحی بدنه کاملاً ارگونومی ‌بوده و متناسب با استفاده طولانی مدت آرایشگر است. از جمله مهم‌ترین برندهای تولیدکننده این اتو موها، بای بابلیس، مک استایلر، رمینگتون، پرنسلی و پرومکس هستند.

اتوکشی حرفه ای مو

اتو موهای کراتینه

این اتو موها همانطور که از نامشان پیداست مخصوص صافی و کراتینه موها هستند. بنابراین جنس و طراحی صفحات به شکلی است که کمترین میزان آسیب به مو را وارد کنند (معمولاً تیتانیومی‌یا نانوتیتانیومی). چرا که تعداد دفعات اتوکشی موها در کراتینه و صافی بسیار زیاد است. این اتوها مناسب استفاده طولانی مدت هستند و باعث آسیب و سوختن موها نمی‌شوند. همچنین اندازه صفحات پهن و عریض انتخاب شده تا در هربار اتوکشی حجم بیشتری از موها را در بربگیرد. از جمله مهم‌ترین آنها، اتوی مو گلم پالم (GlamPalm) ، فان کور (FunKor) ، رمینگتون، بای بابلیس و مک استایلر هستند.

اتو موی کراتینه

اتو مو بخاردار

این اتوها چند سالی می‌شود که وارد باز شده‌اند و به نظر می‌رسد طرفداران زیادی داشته باشند. مزیت آنها داشتن یک مخزن آب در بدنه اتو است که هنگام اتوکشی آب و نرم‌کننده مو را وارد ساختمان مو می‌کند. به نظر می‌رسد استفاده از این اتوها برای کسانی که موهای خشک و آسیب‌دیده دارند انتخاب مناسبی باشد. همچنین احیا کردن موها با کمک این نوع از اتوها به مراتب نتایج بهتری بر جای خواهد گذاشت. برای اینکه اطلاعاتتان را درباره این نوع از اتوها افزایش دهید این گزارش را بخوانید: معرفی اتو مو بخاردار؛ نسل جدید حالت‌دهنده‌های حرفه‌ای مو

اتو مو بخاردار

اتو موهای مردانه

از آنجایی که اغلب موهای مردانه کوتاه هستند به نظر می‌رسد بهترین اتو موهای مردانه، آنهایی هستند که صفحات باریکتری دارند. البته اصولاً هنگام ساخت یک اتوی مو خانگی یا حرفه‌ای، این ساختار مو است که تعیین کننده است نه مرد و زن بودن. بنابراین تفاوت چندانی میان اتو موها از این نظر وجود ندارد. پس اگر به دنبال یک اتوی مو مردانه هستید بهتر است یک اتوی سبک با صفحات باریک و گستره دمایی بین 160 تا 180 درجه پیدا کنید. صفحات سرامیکی یا تیتانیومی‌برای این کار مناسب هستند.

نحوه استفاده صحیح از اتو مو چگونه است؟

برای اینکه زیبایی و سلامت موهای شما هنگام استفاده از اتو تضمین شود، کافیست چند نکته مهم را رعایت کنید. نکته اول اینکه هرگز موهای خیس را اتو نکشید. این کار باعث خشک شدن و شکستگی مو می شود. بهتر است هنگام استفاده از اتوی مو موها حدود 5 یا 10 درصد آب داشته باشند نه بیشتر! قبل از استفاده از اتو مو بهتر است از اسپری محافظ حرارتی یا اسپری دو فاز استفاده کنید. ضمناً موها را شانه کنید تا بدون گره باشند. موهای گره‌دار هنگام اتوکشی کنده یا شکسته می‌شوند. درجه حرارت اتو باید متناسب با ضخامت موهای شما تنظیم شود. برای موهای نازک و دکلره شده دمای 160 تا 180 مناسب است. برای موهای ضخیم و بدون رنگ می‌توانید دما را تا حدود 200 الی 220 زیاد کنید. به جای چند بار اتو کردن یک رشته مو، بهتر است یکبار و به دقت و آرامی آن را اتو کنید. البته هرگز بیش از حد یک رشته مو را لای اتو نگه دارید. در این صورت مو کنده می شود. بعد از استفاده از اتوی مو حتماً از سرم مو استفاده کنید تا موها علاوه بر براق شدن، مستحکم شوند.

فر کردن مو با اتو مو

این روزها ویدیوهای فر کردن موها با کمک اتوی مو در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شوند. البته این کار ساده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد به شرطی که چند نکته مهم را رعایت کنید. اول اینکه باید یک اتو موی خوب و مناسب این کار داشته باشید. اتوهای مناسب برای فر کردن موها باید دارای بدنه گرد یا نیمه‌گرد باشند. اتوهای گوشه‌دار باعث شکسته شدن موها می‌شوند. نکته دوم جنس صفحات اتو است. اتوی مو شما باید صفحات سرامیکی نسوز یا تیتانیومی ‌داشته باشد. اگر چنین اتویی دارید، کافی است موهای خود را لایه‌لایه جدا کنید. اندازه لایه‌ها باید بین 2 تا 3 سانتی‌متر باشد. مو را لای اتو بگذارید. اتو را یک یا دو بار بچرخانید و تا انتهای مو بکشید. موی فرفری شما آماده است!

فر کردن مو با اتو

بهترین اتو مو کدام است؟

اگر فکر می‌کنید که هنوز یک اتوی مو خوب و مناسب ندارید، پیش از خرید به چند نکته مهم فکر کنید. چرا که این شما هستید که تعیین می‌کنید بهترین اتوی مو کدام است. همانطور که گفتم این روزها بازار رقابتی تولیدکننده‌های محصولات زیبایی باعث شده همه آنها کیفیت بالایی داشته باشند. اما انتخاب شما باید براساس نیاز و سلیقه‌تان باشد. اگر موهای به شدت فر و غیرقابل کنترل دارید بهتر است از اتو موهای با گسترده‌های دمایی بالا استفاده کنید. برای موهای خشک و آسیب دیده اتوهای بخاردار انتخاب بهتری هستند. اتوهای سبک سرامیکی برای کسانی که موهای موج دار دارند عملکرد خوبی خواهند داشت. رنگ و ظاهر، کیفیت ساخت، وزن، جنس صفحات، اندازه و گسترده دمایی از جمله مهمترین فاکتورهای لازم برای خرید اتو مو است. متاسفانه مانند هر محصول دیگری، اتوهای تقلبی هم در بازار بی شمار هستند. پس بهتر است از فروشگاه‌های مطمئن خرید کنید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های فروشگاه‌های اینترنتی و بررسی تجربه کاربران یک اتوی مناسب تهیه کنید.

فکر کردن و تصمیم گیری

در آخر

توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از اتو مو می‌تواند مشکلات زیادی برای شما به وجود بیاورد. ریزش مو، خشکی و موخوره و تغییر رنگ موها از جمله این مشکلات است. بنابراین بهتر است میزان استفاده از اتو را کم کنید. البته اگر حالت موهایتان را دوست ندارید می‌توانید از روش‌های صافی مثل کراتین یا ریباندینگ کمک بگیرید. همچنین رسیدگی به موها را فراموش نکنید.

آیا حدس می‌زدید که اتوهای مو چنین تنوعی داشته باشند؟ شما تا به حال از کدام نوع اتو موها استفاده کرده‌اید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبین موهیتو در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1-انواع اتوی مو کدامند؟

اتوهای مو انواع مختلفی دارند. اتوهای خانگی، سالنی، کراتینه و بخاردار هستند. همچنین اتو موها براساس جنس صفحات هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. اتوهای صفحه سرامیکی، اتوهای نانوسرامیکی، فلزی، تیتانیومی از جمله مهم‌ترین آنها هستند.

2-استفاده از اتوی مو چه عوارضی دارد؟

استفاده طولانی مدت از اتوی مو می‌تواند عوارضی مانند ریزش مو، خشن شدن موها، موخوره و تغییر رنگ مو بر جای بگذارد. برای اینکه موهای شما هنگام اتوکشی کمتر آسیب ببیند بهتر است قبل از استفاده از اتو، اسپری محافظ حرارتی استفاده کنید. همچنین موها را تا حد ممکن کمتر اتو و سشوار بکشید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

نظر خود را برای موهیتو بنویسید